I
svensk översättning:
"Vi
använder tåg och flygplan, men det är inte våra
tåg eller flygplan. Västerlänningar producerar dem
och exporterar dem till oss. Det stämmer nog att vi kan köpa
de mest fantastiska saker i världen till våra hem och
oss själva. Vårt folk kan köpa de mest lyxiga bilar,
Rolls-Royce och Mercedes 500 eller 700 - med alla typer av lyx.
Vi äger dem, men vi tillverkar dem inte. Vi producerar inte
så mycket som en enda skruv i någon av dessa bilar.
Andra gör det åt oss.
Inkomsten i hela arabvärlden inklusive de oljeproducerande
länderna når inte nivån för ett europeiskt
land som Spanien - för att inte tala om länder som Tyskland,
Frankrike, England eller Italien. Inte ens Spanien, som ligger i
botten bland de europeiska industriländerna - inte ett enda
arabiskt land har nått i nivå med Spanien. Hur kan det
vara så?
Det är för att vi inte arbetar. Och om vi arbetar, då
vi gör det inte professionellt. I ett arabiskt land gjordes
en undersökning av hur länge den genomsnittliga offentligt
anställde tillbringar i arbete. Medelvärdet var 27 minuter
per dag. 27 minuter. Resten av sina dagar dricker han kaffe och
läser tidningen eller går ärenden här och där.
Få människor arbetar.
I mitten av 1970-talet var jag i Tyskland. Vi anlände på
morgonen. Jag frågade mannen som körde mig från
flygplatsen, varför gatorna var så tomma. Hur kunde det
komma sig att det inte fanns massor av människor på gatorna
som det finns i vårt land?
Han svarade: människor är i arbete. Efter kl. 7 på
kvällen körde han mig till hotellet och jag såg
åter att gatorna var tomma. Jag frågade: vad händer?
Gatorna är tomma igen!
Han sa att nu kommer folk hem från jobbet. Nu är de trötta,
så nu vill de bara att äta sin middag och titta på
TV-nyheterna. Och sedan gå till sängs, för att tidigt
nästa morgon gå upp och arbeta hårt igen. De pendlar
mer än en timme fram och tillbaka från jobbet. Bortsett
från en timmes lunchpaus så arbetar de hela tiden.
Vi är ett folk som inte arbetar. Hur kan vi utvecklas om vi
inte arbetar? Och om vi ändå råkar arbeta är
vi inte professionella. Vi säger ständigt: oroa dig inte,
senare, senare. Islam lär oss att vi måste göra
saker professionellt. Göra saker professionellt är en
religiös plikt. Profeten sade att Allah gav oss budskapet att
ta itu med allt. Han gav oss budskapet att vara korrekt och professionell.
Allt måste göras professionellt. Om du dödar, gör
det professionellt, och om du slaktar, gör det med skicklighet.
Även när du dödar, måste du göra det ordentligt.
Tyvärr hanterar vi varken militär eller civil produktion.
Vi importerar allt från synålar till missiler. Vad är
det med oss. Vi har hittills inte producerat en enda motor i våra
arabiska länder. Vi använder delar, men har ingen tillverkning.
Indien producerar både bilar och flygplan, men vi går
fortfarande runt i cirklar. Som en oxe som drar en kvarn eller ett
vattenhjul, tills den är tillbaka där den började.
Hur kommer det sig att det sionistiska gänget utklassar oss,
trots att de är så få? De har passerat oss i kraft
av kunskap, genom teknik och genom styrka. De har klarat av oss
genom arbete. Vi kunde se öknen framför oss, men vi gjorde
ingenting åt det. Men när de tog över gjorde de
öknen till en grön oas. Hur ska en nation som inte fungerar
kunna utvecklas?!"
Detta
förhållande åskådliggörs också
genom statistik på andra håll i denna vitbok, om:
•
arbets-/bidragsdeltagande
•
brottsdeltagande
•
trafikbeteende.
Ur
"Världen
Idag" den 18/11 -09:
”'Islam
är 500 år efter väst'"
"Bristen
på mänskliga rättigheter i muslimska länder
beror på att islam inte har reformerats ännu. Detta hävdade
den egyptiske filosofen Hassan Hanafi, vid Mänskliga rättighetsdagarna,
på Stockholmsmässan,.."
"-
Islam och mänskliga rättigheter hör hemma i två
olika historiska perioder. Mänskliga rättigheter är
en produkt av den moderna tiden. Och islam ligger fem århundraden
efter, sa Hassan Hanafi, professor i filosofi vid universitetet
i Kairo, och argumenterade utifrån den muslimska kalendern,
som nu visar år 1430 efter Muhammeds färd till Medina.
-
Ni har gått igenom er reformation, renässans, rationalism,
upplysning, positivism och den stora krisen på 1900-talet
med två världskrig. Nu möter ni postmodernismen.
Vi håller fortfarande på med att separera kyrka och
stat.
Under
årets Mänskliga rättighetsdagar på Stockholmsmässan
talade Hassan Hanafi, som tidigare har gjort det - i den muslimska
världen - kontroversiella uttalandet att Koranen är en
'stormarknad där man kan hitta vad man än letar efter'.
"