BILAGA |
||
|
||
I otaliga tidnings- och TV reportage har visats ett skrämmande boende i Rosengård och andra invandrartäta bostadsområden. Entydigt utpekas fastighetsägarna som helt ansvariga för eländet. Men tittar man kritiskt på bilderna finns anledning till undran. Har de drabbade hyresgästerna verkligen fullföljt sin skyldighet att vårda sin bostad kontraktsenligt? Man ser genomsmutsiga vägguttag av plast. De är ju enkla att hålla rena - och varför är så många strömbrytare, toaletter och handfat sönderslagna? Bilderna vittnar knappast om normal vård och hantering. De stämmer snarare till eftertanke. När journalistdrevet går är det knappast någon som vågar framföra något annat än att till och med urinlukten i källare och trapputrymmen är fastighetsägarnas fel. Det framgår nämligen aldrig vem det är som vandaliserar - eller uträttar sina behov i trappuppgångar och källareutrymmen? Är det de boende själva – eller är det utomstående? Allt mögel som visas. Kan den bero på att det tvättas och hängs till tork filtar och täcken i badrummen? Är det så då finns det en förklaring till hög luftfuktighet och därmed mögel. Vidare kan man undra var kackerlackor och annan ohyra kommer ifrån? Handlar det om import? Man kan undra om det ligger ironi bakom att ett område i Rosengård döpts till Herrgården? Kan det vara så att området fått namnet Herrgården därför att där enklavlikt samlats hyresgäster vilka likt gångna tiders herremän förväntar sig att bli både försörjda och betjänade av en i deras ögon lägre samhällsklass? Eller
handlar reportagen om präktiga och skötsamma hyresgäster
som inget högre önskar än att få bo snyggt och
prydligt? Med normalt boende finns det ingen som helst möjlighet att det kan förstöras och grisas ner så som reportagen visar. Man kan förstå fastighetsägarna om de anser att vandaliseringen gått så långt att de helt enkelt tröttnat och insett att det inte är meningsfullt att reparera? Det är en slutsats jag hört flera hantverkare dela…fast därom får ingen tala. Det är rasistiskt! John
Wilthorn
Nacka
den 18 februari 2010 En etniskt svensk resenär förväntas ha så pass mycket pengar i plånboken eller på kontokortet att han/hon klarar en krissituation såväl utomlands som på hemmaplan. För större kriser på resan - sjukdom, olycksfall, död - skall man givetvis ha försäkringar som täcker oförutsedda utgifter. Det
är väl känt att invandrarna sällan eller aldrig
bryr sig om att teckna privata försäkringar. De flesta väljer
att i stället ställa krav på skattebetalarna så
fort de försatt sig i prekära situationer utomlands. I samband med parets turistande 2009 i södra Waziristan på gränsen till Afghanistan och i närheten av al-Qaidas högkvarter framkom att någon återbetalning ännu inte skett. Som finansiär av parets turistande vill jag veta: har UD fått tillbaka utläggen nu? Hur stor ränta betalade paret på skulden? Eller slapp de ränta p g a de kan åberopa religiösa skäl för att inte betala ränta? Det hade väl som vanligt varit ett hot mot religionsfriheten och ett uttryck för islamofobi om de tvingats betala ränta! Helena Benaouda gjorde stor affär av att hon betalade dotterns hemresa från Pakistan. Eftersom det inte framkommit vem som betalade fästmannens och ressällskapet Mehid Ghezalis hemresa förmodar jag att UD - dvs skattebetalarna - även denna gång fick stå för kalaset! Vad kostade övriga insatser i samband med de tre turisternas eskapader i Somalia respektive Pakistan - bl a utgifter för rättshjälp/advokater, ambassadpersonal mm? UD:s personal reste i skytteltrafik till USA och Guantánamo för att förhandla med den amerikanska administrationen och för att besöka hr Ghezali. UD förhandlade även med de somaliska och pakistanska myndigheterna och ambassadpersonal besökte paret Benaouda/Munir ett flertal gånger i fängelserna i Somalia och i Rawalpindi i Pakistan. Vid hemkomsten från Pakistan begärde Helena Benaouda att Säpo skulle skydda det turistande paret vid deras ankomst till Arlanda. Vad kostade den uppvaktningen? Den flitige resenären och hedersmedborgaren Mehdi Ghezalis resande i muslimska konfliktområden har redan tidigare belastat skattebetalarna. Hans hemresa från Guantánamo med regeringsplanet kostade skattebetalarna 522 500 kr. Har detta belopp återbetalats? Hur stor blev räntan på denna summa? Ni
skriver: ”Den som väljer att resa
och vistas utomlands har ett personligt ansvar för att vara informerad
om resmålet. Det faller på den enskilde att ta ansvar för
den egna säkerheten och se till att hon/han har ett nödvändigt
försäkringsskydd mm” Uppenbarligen
gällde detta varken hr Ghezali eller paret Benaouda/Munir
eller de 8 000 libaneser som evakuerades på de svenska skattebetalarnas
bekostnad i samband med Libanonkriget 2006. 2006 kunde vi under rubriken ”UD - den statliga resebyrån” i DN läsa om de 8 000 libaneser med svenskt medborgarskap, som återvände till Sverige. En stor del av dessa svenska medborgare var enligt artikeln permanent bosatta i sitt hemland Libanon. UD- tjänstemannen Niklas Kebbon, som råkade befinna sig i Libanon på semester, kom att ansvara för - eller som det heter på nyspråk ”hålla i”- evakueringen. Han upptäckte då att listorna över ”svenskar” – dvs svenska medborgare – inte stämde och konstaterade att ”ambassadens lista visar att runt 500 ”svenskar” hade registrerats som fast boende. Det var kanske en tiondel av det verkliga antalet.” Någon förklaring till detta förhållande fick man inte i artikeln. Inte heller framgick det vilka de ekonomiska konsekvenserna är av att endast 500 - eller en tiondel - av de svenska medborgarna var registrerade som fast boende i Libanon. Jag vill därför gärna ha svar på följande frågor. Vad innebär i praktiken denna registrering som ”fast boende” för utbetalande av bidrag? Vad innebär "en utebliven registrering"för utbetalandet av bidrag? Vad innebär det ekonomiskt för de svenska skattebetalarna att så många libaneser med svenskt medborgarskap valt att ”inte registrera sig som fast boende” vid återvändandet till hemlandet? Jag antar att den uteblivna registreringen innebär att de kan fortsätta att uppbära svenska socialbidrag, sjuk- och arbetslöshetsersättning och övriga bidrag som t ex det skattefria äldreförsörjningsstödet, barnbidrag och flerbarnstillägg? Kan även de som registrerat sig som fast boende fortsätta att uppbära dessa bidrag i sin egenskap av svenska medborgare? Enligt
en uppgift från Rikspolisstyrelsen hade 7 089 av de evakuerade
svenskt pass medan 599 inte var svenska medborgare. Den gruppen
bestod till största delen av personer med PUT i Sverige.
Andra hade uppenbarligen besöksvisum till Sverige. Vad innebär
detta, när det gäller UD:s ekonomiska åtaganden?
Hade de, som har PUT eller besöksvisum samma ekonomiska rättigheter
som svenska medborgare i samband med evakueringen? Har ”de 8 000 svenska medborgarna av libanesiskt ursprung” betalat tillbaka miljonerna till statskassan. Eller har deras skuld till skattebetalarna avskrivits? Skattebetalarna måste givetvis få en offentlig redovisning av totalkostnaderna. Hur gick det med de krav libaneserna ställde på att även få sina inrikesresor i Sverige - från Arlanda till hemorten - betalade av staten dvs av skattebetalarna? Ålade UD/regeringen kommuner och landsting att tillmötesgå dessa krav? Det
är onekligen en märklig tingens ordning, när en libanes
i Libanon kan kräva blixtsnabb svensk transport därifrån,
när det smäller och fortsatt individuell reseservice vid ankomsten
till Sverige. Så vitt jag vet har en norrlänning eller skåning
aldrig kunnat kräva individuellt anpassade busstidtabeller eller
gratis limousinservice för att ta sig från Arlanda till hemorten! Skattebetalarna
har sedan länge insett det som UD nu något yrvaket upptäckt.
Det är givetvis orimligt att skattebetalarna skall stå för
notan för de svenska medborgare, som valt att förlägga
sin semester till hemlandet Libanon eller för den delen till andra
konflikt- och krigsområden i Mellanöstern och i andra delar
av världen. En
sista fråga – som aldrig tycks få något svar:
hur kan de s k ”flyktingarna” resa tillbaka de till de länder
från vilka de påstår sig ha flytt ”undan krig
och förföljelse”?
Ur "I Sveriges väntrum": "I en artikel i Länstidningen den 31 mars 2006 skriver dåvarande integrationsministern Jens Orback att regeringen ger Södertälje 24,5 miljoner kronor för att utveckla utsatta bostadsområden. Under åren 2000-2006 har Södertälje kommun sammanlagt fått 184 miljoner kronor från staten för att bryta segregationen." "... en stor grupp av invånarna är socialbidragsberoende, arbetslösa, lågutbildade och har få kontakter med det omgivande samhället. De kan få de flesta av sina behov tillfredsställda i stadsdelen utan att behöva tala svenska." Ur DN den 11/9 -09: ”Vi
satsar 920 miljoner på nyanlända flyktingar” Staten - genom Arbetsförmedlingen - tar över samordningsansvaret för dessa insatser från kommunerna. På så sätt förtydligas regeringens arbetslinje. För att de nyanlända snabbt ska komma in på arbetsmarknaden införs så kallade etableringslotsar som ska skaffa fram jobb mot en prestationsbaserad ersättning. Genom detta paradigmskifte lägger vi grunden till en ny integrationspolitik, skriver integrationsminister Nyamko Sabuni."
Det
behövs en övergripande reform för integrationen av nyanlända
invandrare. Valfrihet, etablering av fler aktörer och förbättrad
samverkan mellan olika aktörer är viktiga förutsättningar
för att åstadkomma en bättre individuell anpassning
av de offentliga insatserna. Vi behöver också förändra
synen på dem som kommer till Sverige som flyktingar och anhöriga
till flyktingar. Människor som flyr från krig eller allvarliga
missförhållanden förväntar sig att få chansen
att bidra till samhället – inte att leva på bidrag. I dag presenterar regeringen den lagrådsremiss som ligger till grund för reformen av nyanlända invandrares etablering i samhället. Med reformen, som kostar 920 miljoner kronor, vill regeringen utveckla ett system där individen ges ett utökat ansvar. Vi vill stärka incitamenten för en snabb arbetsmarknadsetablering både för individen och för de aktörer som ansvarar för etableringsinsatserna." |