Kapitel 6: ISLAMISERING d) Politik och makt |
||||||
Miljöpartiet har Mehmet Kaplan. Mehmet Kaplan är riksdagsledamot för Miljöpartiet sedan år 2006 och sitter i partistyrelsen. Han har varit presstalesman för Sveriges muslimska råd och ordförande i Sveriges Unga Muslimer. I Aftonbladet den 30/11 -09 tog Kaplan avstånd från folkomröstningen i Schweiz: "Vi var många som reagerade med bestörtning och oro när folkomröstningen i Schweiz resulterade i ett klart ja för ett minaretförbud. Detta är förvisso ett av många tecken på en utbredning av islamofobin i Europa,.." "Självfallet är inte byggnader i sig något hotfullt. Minareter och moskéer är en del av svensk kultur precis som pizzerior och kiosker." Nalin Pekgul var riksdagsledamot (s) 1994-20002 och är sedan år 2003 ordförande i Sveriges socialdemokratiska Kvinnoförbund. Pekgul har efter folkomröstningsresultatet i Schweiz, mot fler minareter, förespråkat en bojkott av Schweiz.
Som Judit Burda, själv med ungersk bakgrund, påtalat så förser moderaterna muslimer med en gräddfil till valbar plats på partiets riksdagslista. I det aktuella fallet rörde det sig dessutom om en islamist: Abdirisak Waberi. Han har sagt sig vilja leva i ett samhälle, styrt av Koranen. Dvs ett samhälle där kvinnan är underställd mannen. Burda på Newsmill den 12/12 -98: "Problemet
med att lyfta Abdirisak Waberi från 13:e platsen i provvalet
till 5:e på riksdagslistan har inte enbart med hans islamism
att göra. Problemet är allvarligare än så. "Waberi
är rektor för Römosseskolan och ordförande för
Islamiska förbundet. I en intervju som RFSU gjort med Waberi
sade han bland annat att en man kan ha fyra fruar, att mannen bestämmer
i familjen, att kvinnor och män har olika roller i livet, och
att en man får slå sin kvinna om hon är otrogen. "Han
säger saker som att han gärna skulle vilja leva i ett samhälle
styrt av koranen. Alltså ett samhälle där kvinnan
är underställd mannen. Waberi slår också fast
att en kvinna som inte har slöja inte är en riktig muslim,
att alla muslimer måste äta halal-slaktad mat och att koranen
bara har en enda tolkning." Inom Centern figurerade en annan känd islamist - Mahmoud Aldebe, även om han till sist valde att hoppa av. Hans fru, Ebtisam Aldebe, är dock redan suppleant i riksdagen för Centerpartiet. Ur Sydsvenskan den 9/10 -09: "...kandiderar Mahmoud Aldebe – som krävt sharialagar i Sverige – för Centern i riksdagsvalet 2010. Fem månader före förra valet skickade ordföranden i Sveriges muslimska förbund Mahmoud Aldebe ett öppet brev till alla politiska partier. Där krävde han att landets muslimer ska lyda under islamsk lag vad gäller äktenskap, skilsmässa och vård av barn. Förslaget möttes av en våg av protester – inte minst från muslimer. Nu står Aldebe på Centerns nomineringslista till riksdagen för Stockholms län inför nästa års val. " "Den interna strid som nu utkämpas inom Centern är på sätt och vis en upprepning av vad som hände inför förra valet. Den gången kandiderade Mahmoud Aldebes hustru Ebtisam till riksdagen. Efter makens uppmärksammade brev krävde flera centerpartister att hon skulle ta avstånd från hans krav. Så skedde aldrig. I bland annat ”Rapport” förespråkade Ebtisam Aldebe att en särskild arvsrätt borde gälla för muslimer i Sverige. - Mannen ska alltid ta hand om kvinnan. Om kvinnan ärver en del så får hon behålla det för sig själv. Mannen som ärver två delar ska ta hand om hennes försörjning, förklarade hon i en tv-intervju. Efter stor tvekan uttalade ändå Maud Olofsson sitt förtroende för Ebtisam Aldebe, som i dag är ersättare i riksdagen." Antalet moskéer i Sverige växer stadigt. Likaså ökar antalet källarmoskéer, dvs enkla bönelokaler, som omvandlas till stora byggnader. Dessa syns i stadsbilden och får symbolvärde. De blir till manifestationer av makt, samtidigt som de kan fungera som nervcentra i en verksamhet. Följande moskéer finns i Sverige år 2010: Gävle: En metodistkyrka har byggts om och används numera som moské. Göteborg: Islamiska sunnicentret (Bellevuemoskén). Nasirmoskén, uppförd 1976 och ombyggd 2000. Ytterligare tre moskéer finns i staden. Två nya fullskaliga moskéer planeras - en på Hisingen med byggstart våren 2008, en i Angered med byggstart tidigast 2009. Eskilstuna: Det har givits klartecken för att bygga om ett slakthus till moské. Jönköping: Jönköpings islamiska församling har en egen lokal. Karlstad: Islamiska kulturföreningen i Karlstad har fått en ny moskélokal, invigd 2007. Landskrona: Det finns två moskélokaler – en arabisk och en bosnisk. Linköping: Islamiska kulturcentret i Linköping har någon sorts lokal. Luleå: Islamska föreningen vill eller ville köpa mark för att bygga en fullskalig moské. Läget oklart. Lund: Lunds moské finns men är ingen fullskalig moské. Planer finns på att köpa nya lokaler. Malmö: Malmö moské (Malmö Islamic Center), uppförd 1983/84. Skellefteå: Skellefteå islamiska kulturcenter har fått en gudstjänstlokal i centrum, men ingen fullskalig moské finns. Skövde: Skövde moské håller på att byggas. Stockholm: Stockholms (stora) moské (Zayeds moské), invigd 2000. Fittjamoskén, invigd 2007. Även Imam Ali-moskén i Järfälla. Sundsvall: Islamiskt kulturcentrums moské i Skönsberg (Skönsbergs moské) Trollhättan: Trollhättans moské, uppförd 1985. Umeå: Bygglov har givits för Umeå moské En påkostad byggnad med springbrunnar utvändigt och en 22 meter hög minaret utrustad med kraftfulla högtalare. Uppsala: Uppsala moské, uppförd 1995. Västerås: En före detta pingstkyrkolokal byggdes om till moské 1997. Växjö: Kommunen har nyligen sålt mark till Stiftelsen Växjö muslimer. Stiftelsen vill möjligen bygga en moské. Örebro: Örebro moské (Islamiska kulturcentret i Örebro). Under rubriken "Maktens torn" skrev Ayan Hirsi Ali i Expressen den 5/12 -09 och uttalade sitt stöd för resultatet av den schweiziska folkomröstningen om minareter. Hon tolkar resultatet på två sätt: "För
det första som ett nej till politisk islam, inte till muslimer.
I den meningen var det en röst för tolerans och integration,
företeelser som politisk islam tillbakavisar. "I
strikt mening är minareten och andra yttre symboler särskiljande
tecken. Minareten står för islamistisk överhöghet,
en markör för överhöghet som kommit att symbolisera
islamiska erövringar. " Ur DN den 27/2 -10: "Uppgörelse
över blockgränsen: Viktigt med bred överenskommelse
om den nya moskén för att motverka fördomar. Sedan
flera år har muslimer i Rinkeby efterfrågat mark för
att kunna bygga en moské. Vi har bejakat
detta och nu har vi kommit överens och funnit en lämplig
plats för moskén. Vår förhoppning är
att det blir en positiv ekonomisk effekt för Rinkeby och att
moskén samtidigt kan öka tryggheten
i området. Fördomar och diskriminering grundläggs
vanligen i okunskap om det som är främmande för oss.
Därför har det varit viktigt för oss att hitta en
bred överenskommelse, skriver företrädare för
M, S, FP, MP, KD och C."
|