Aje Carlbom, socialantropolog, varnar
för en allians mellan muslimska fundamentalister och svenska
kulturradikaler, en allians som motverkar integration.
Ur Sydsvenskan den 16/12 -05:
"ISLAMISMEN ISOLERAR
Svenskars
rädsla att framstå som islamofobiska har inneburit att
islamister oemotsagda kunnat träda fram som representanter för
alla muslimer. Detta är problematiskt, eftersom islamister uppmanar
muslimer att på olika sätt ta avstånd från
majoritetssamhället."
Aje Carlbom skriver:
"Islamism
är ett av de integrationsproblem som dolts av den starka kulturpluralistiska
ideologi som dominerat den offentliga debatten i Sverige. När
forskare, journalister och politiker har avfärdat kritiska röster
som islamofobiska eller rasistiska har de samtidigt förhindrat
en förståelse och diskussion om islamismens effekter för
muslimers integration."
"Två
saker har gjort att islamister kunnat träda fram som representanter
för alla som kallar sig 'muslimer'. Det ena är att det finns
en utbredd föreställning att alla muslimer känner och
tänker på samma sätt i religiösa frågor.
Muslimer betraktas som kopior av varandra.
Det andra är
det svenska samhällets stora behov att förstå vad
som skiljer muslimer från alla andra. Islamister har formulerat
dessa skillnader på ett sätt som tillfredsställt pluralistiskt
tänkande politiker och tjänstemän som bemödar
sig om att skapa ett samhälle präglat av mångfald,
som det ofta uttrycks i officiella dokument.
Problemet med att
okritiskt stödja islamistiska definitioner av religionen är
att offentliga medel används för att finansiera aktörer
som inte arbetar för integration utan för att separera muslimer
från infödda svenskar och andra icke-muslimer. Islamister
bygger sitt synsätt på ett 'vi och dom'-tänkande där
man menar att muslimer är så annorlunda att de bör
ha tillgång till egna offentliga institutioner som organiseras
i enlighet med islam."
Carlbom ställer
sig kritisk till att socialdemokraterna gjort Sveriges muslimska
råd till "sin speciella samtalspartner":
"Islamisterna
här, många verksamma i Stockholmsmoskén, utgår
från den säregna uppfattningen att det är förbjudet
för muslimer att låta sig påverkas av icke-islamiska
idéer. De vill inte kännas vid att många muslimer,
särskilt kvinnor, upplever det som en befrielse att komma till
ett liberalt Europa.
Bland forskare
och muslimer är det allmänt känt att många av
dem som representerar islam och muslimer inför svenska myndigheter
står ideologiskt nära Muslimska brödraskapet ..."
"...de står
för en patriarkal tolkning av sharia, de bidrar till att förstärka
stereotyperna av muslimer genom att bortse från kulturella och
religiösa skillnader bland muslimer och de står för
en etnocentrisk syn på icke-muslimer.
Många
muslimer lever i en egen värld. De är långt ifrån
att vara etablerade i Sverige. Att gå islamisterna till mötes innebär en institutionalisering
av detta utanförskap som påtagligt kommer att försämra
möjligheterna för muslimer att bli engagerade och aktiva
medborgare i det svenska samhället."
Med sina erfarenheter
från Rosengård i bagaget konstaterar Carlbom:
"Dessutom
innebär islamisternas modell att det bildas en apartheidliknande
offentlighet där olika grupper lever sida vid sida istället
för att arbeta i gemenskap. I stadsdelen Rosengård har
det upprättats just ett sådant samhälle i samhället
som eftersträvas av islamisterna. Många har flyttat hit
för att skydda sig mot en ideologisk och moralisk försvenskning."
Ur inlägg på Exilen
den 29/1 -06, av signaturen Walter Rehagel:
TOLERANS MOT MUSLIMER?
Om muslimer bygger
en moské i ett främmande land, så uttrycker de något
med detta. Vad de säger är inte bara "i detta guds
hus kommer vi hädanefter att be." De säger också:
"Det här landet, i vilken denna moské har upprättats,
är hädanefter vårt land. Och detta land kommer vi
att hålla fast." Naturligtvis är landet ännu
inte som muslimerna vill ha det, ty än styrs det ju av otrogna
eller t.o.m. ateister som förtjänar döden. Men målsättningen
för den i dagens värld mest aggressivt och mest lömskt
agerande och missionerande religionen är att sprida muslimsk
tro, muslimsk kultur och en av muslimsk religion präglad livsform
över hela världen.
Moskén kan
liknas vid en främmande makts militärförläggning, i vilken den samlar och koncentrera
sina militära styrkor i syftet att undan för undan erövra
det främmande landet. Om detta inte sker eller inte kan ske med
öppet våld, så sker det med list, försåtlig
diplomati, falska löften, skenheliga hänvisningar till en
för muslimerna okänd religionsfrihet och t.o.m. med hjälp
av de femtekolonnare som kallar sig "våra folkvalda politiker".
Men en strid är en strid; med vilka medel den än förs.
Som kamp man mot man, med feg försåtlighet, med intriger
och bakslug diplomati eller under åberopande av mysteriösa
mänskliga rättigheter som man själv inte ett ögonblick
har för avsikt att realisera den dagen man själv är
herre på täppan.
Ska vi vara toleranta?
Tolerans vore
i det här fallet detsamma som en relation mellan en sadist och
en masochist. I den mån som masochistens underlägsenhet inte ger
honom en pervers lustuppfyllelse, så är han i vilket fall
som helst för svag för att hävda sig och sina intressen
och ståndpunkter gentemot den starkare sadisten. Det vore en
tolerans som inte emanerar ur styrka, självförtroende och
suveränitet, utan en tolerans som bottnar i svaghet, underlägsenhet,
mesighet och naivitet. Den svages tolerans gentemot den starke är
inte dygd utan självbevarelsedrift. I stället för att
fråga om vi ska vara "toleranta", kunde vi således
lika väl fråga om vi ska vara svaga, mesiga, undergivna
och fåniga. Den som uppfattar dessa egenskaper som dygder, kommer
att ge ett svar i enlighet med den uppfattningen.
Starkare är
den som intar en fördelaktigare position i en strid. "Våra folkvalda politiker" har under
årtionden gjort sitt yttersta för att undergräva sitt
eget folks positioner. Med hjälp av ideologiska smutskastningskampanjer,
grov historieförfalskning, fördummande massmedia, förstörelsen
av all nationell och kulturell identitet, brutal lansering av främmande
okulturer och genom hycklad "humanitet" har de försatt
de europeiska folken i en position av politisk och psykologisk svaghet. I själva verket har etablissemangets psykologiska krigföring
paralyserat de europeiska folken till den grad, att de f.n. förefaller
ur stånd att ens försvara sitt rättmätiga arv,
sina egna länder.
Det som mina förfäder
gett sitt blod och sina liv för, kastar deras eländiga avkomma
bort som avfall. Naturligtvis hade Europas folk (som vilket normalt
folk som helst på jorden) försvarat sina länder mot
den massiva ockupationen. Och man hade gjort detta med besked om inte
den psykologiska krigföringen hade sugit musten ur dem och paralyserat
t.o.m. deras vilja att försvara det som den mänskliga naturen
närmast manar oss att försvara: det område på
vilket ett folk och dess avkomma ska kunna leva sina liv. Det livsrum
inom vilket ett formbart liv ska kunna levas och utanför vilket
detta liv inte kan forma sig självt utan i stället blir
format av blinda, och av henne okontrollerbara mekanismer.
Ska vi alltså
vara toleranta mot muslimerna? Ja, det ska vi när det gäller
deras rätt till en egen religion och en egen kultur i deras egna
länder. I de europeiska länderna däremot är de
europeiska folken herre på täppan. Mångkulturalismen skapar varken
tolerans eller samförstånd mellan folken, utan den påtvingar
alla involverade en kulturell, religiös och ekonomisk överlevnadskamp
som, i samma takt som den skärpts, krymper utrymmet för
tolerans och samförstånd och mynnar ut i viljan till ömsesidig
förgörelse. (De "humanitära" säger naturligtvis
emot mig. Å andra sidan har de mest "humanitära"
också alltid varit dem som vetat minst om människan.)
Jag är principiell
motståndare till s.k. integration och att man förslösar hundratals
miljarder kronor på meningslösa och dödfödda
projekt. De ofantliga summor, som sådana integrationsexperimentet
slukar, tillhör svenska folket och behövs för att tillfredsställa
svenska folkets egna legitima behov. Såsom motståndare
till integration, hävdar jag varje folks rätt till en egen
kultur, religion och livsform. Också i Europa har muslimerna
rätt till sin egen kultur, religion och livsform. Att låta
muslimer vara och förbli muslimer är det första nödvändiga
steget i ett omfattande repatrieringsprogram. Därmed är
också sagt att muslimerna är gäster i Europa och att
de inte kan resa anspråk på äganderätt till
något europeiskt land. Muslimernas
religion är i Europa muslimernas privatsak. Vi kommer inte att
tillåta den religionen att sätta sin prägel på
samhället utanför varje muslims privatsfär. Detta innebär
att vi inte tolererar några moskéer på europeisk
mark eller andra institutioner som symboliserar muslimernas besittningstagande
av och maktövertagande i Europa. "Inga moskéer på
svensk mark" är således ett självskrivet krav.
Kravet är inget brott mot de mysteriösa mänskliga rättigheterna,
utan endast ett skydd mot en främmande religions utbredning med
alla de ödesdigra konsekvenser som detta kan få för
svenska folket. Kravet ska således förebygga förväntade
brott mot de mänskliga rättigheterna.
INGA MOSKÉER
PÅ SVENSK MARK!